Balanceren

  

 

   Hoewel de moderne velgen en banden

   zo zorgvuldig mogelijk geproduceerd en

 

 

 

   gemonteerd worden, is het op dit moment

   (nog) niet mogelijk om deze producten

   dusdanig met elkaar te laten samenwerken

   dat onbalans in een wiel tot het

   verleden behoort.

  

 

  

 

 

 

 

        

 

 

     Belangrijkste kenmerk van onbalans in de wielen

     is het trillen van het stuur en de zittingen van de

     stoelen bij snelheden vanaf zo'n 80 kilometer per uur.

     Bij het toenemen van de snelheid zal de onbalans

     eerst wat minder worden en daarna weer terugkomen.

                         

 

 

      De oplossing voor dit probleem is balanceren.

   

 

 

 

 

 

 

     

 

       Op de velg wordt een gewicht geplakt of geslagen,

       (afhankelijk van het soort velg), waardoor de onbalans

       wordt opgeheven. Dit balanceren gebeurt op een moderne

       computergestuurde balanceermachine die het gewicht tot

       op 1 gram nauwkeurig bepaalt.